Oplossing voor bordenwirwar

Er kan eenvoudig een einde worden gemaakt aan de wirwar van snelheidsborden en uitzonderingssituaties op de snelwegen. Door de bordenchaos regent het niet alleen bekeuringen, maar zijn weggebruikers meer bezig met het oplossen van een rebus dan dat ze zich concentreren op veilig rijden.

Een speciaal ontwikkeld dynamisch snelheidsbord maakt nu aan alle onduidelijkheid een einde. Het ziet er weliswaar uit als een gewoon bord, maar is draadloos te bedienen en uitgevoerd met een zonnecel. Daardoor kan de wegbeheerder met één druk op de knop de snelheid op alle borden op bijvoorbeeld de A4 veranderen van 80 naar 100 of welk cijfer dan ook. Vandaag wordt de vinding op de internationale verkeersbeurs Intertraffic in de RAI gepresenteerd.

Automobilisten hoeven niet meer te twijfelen. Ze zien op het bord 80, 100 of 120 en weten direct hoe hard ze mogen rijden. Ze worden niet langer in verwarring gebracht door onderborden met voor het betreffende bord geldende tijden , zegt Martijn Pieksma van Rotapanel dat de oplossing bedacht.

Wanneer je een bord ziet van 100 en daaronder staat van 19.00 – 06.00 uur, houdt dat in dat in de avond en nacht 100 km/u is toegestaan, maar het bord zegt niets over de snelheid die overdag geldt. Daar is dan weer een ander bord voor nodig en dat alles bij elkaar zorgt voor een chaos waardoor weggebruikers niet meer weten waar ze aan toe zijn , zegt Paul de Waal van de Bovag.Wegbeheerder Rijkswaterstaat zegt voorlopig nog niet over te zullen gaan tot een massale invoering van de nieuwe borden. Dat is gewoon een te grote investering die miljoenen euro’s kost.