‘O% op’ enige optie

Het is wetenschappelijk aangetoond dat er maar één manier is om veilig aan het verkeer deel te nemen: zonder een druppel alcohol op.

Een groot onderzoek van de University of California in San Diego heeft aangetoond dat ook heel kleine hoeveelheden alcohol in het bloed zorgen voor grotere risico’s in het verkeer. Al vanaf 0,1 promille is duidelijk aangetoond dat mensen meer ongelukken veroorzaken.

0% op!
De leus 100% Bob is 0% op krijgt nu een extra lading. De Bobcampagne gooit het nu nog op: één glas geeft zin in meer alcohol, en: je gaat na één glas op zoek naar je grenzen. Nu blijkt uit dit grote onderzoek dat 0% de enige optie is als het gaat om veilig aan het verkeer deelnemen. Dit sluit aan bij de richting die de Stadsregio Amsterdam en Veilig Verkeer Nederland op willen: een Bob heeft 0% op.

Handhaving
De vraag die nu belangrijk is, is: wat is te handhaven?  0,0 promille is niet haalbaar, omdat alcohol een natuurlijke stof is die iedereen in zijn of haar bloed kan hebben. VVN stelt al jaren voor om de limiet van 0,5 promille naar beneden bij te stellen tot 0,2 promille (de grens voor beginnende bestuurders). Dat zou in de praktijk betekenen dat de meeste mensen minder dan1 glas kunnen drinken voor het rijden.

Onderzoek
Wat hield het onderzoek eigenlijk in? De onderzoekers bekeken politierapporten van meer dan 570.000 fatale botsingen. Bestuurders met 0,1 promille alcohol in hun bloed maakten bijna twee maal zoveel ongelukken als nuchtere bestuurders. Een ander punt waarnaar de onderzoekers naar hebben gekeken is of er een promillage is aan te wijzen waarboven plotseling een grotere kans is op ongelukken. De gevaren in het verkeer bleken van 0,1 promille meteen op te lopen. Daardoor is het eigenlijk onmogelijk om een promillage aan te wijzen waaronder het nog veilig is om te rijden.

De onderzoekers willen met dit artikel de drempel in de Verenigde Staten van 0,8 promille aan de kaak stellen en stellen voor om die te verlagen naar de 0,5 promille die in de meeste Europese landen gangbaar is. Het artikel is gepubliceerd in Injury Prevention. Lees via deze link een korte versie.