Vraagt mijn oma: “Wil je een lekker pilsje? Ik heb het speciaal voor jou in huis gehaald..” Dan moet je sterk in je schoenen staan om te zeggen dat je geen alcohol drinkt als je nog moet rijden.

Over campagnes

Bob campagne:

Alcohol en verkeer gaan niet samen. Daarom voeren we al vanaf 2001 de Bob-campagne die zorgt dat de meeste Nederlanders afspreken wie de Bob is. De Bob blijft nuchter en brengt de rest veilig naar huis. Hoewel de meeste Bobs zich aan deze afspraak houden, stappen zij toch nog weleens met alcohol op achter het stuur. We denken dat 1 à 2 glazen bier of wijn geen kwaad kan bij het fietsen, brommer- of autorijden. Gebleken is dat het voor sommige mensen lastig is om het bij dat ene glas te laten. Ook reageert iedereen anders op alcohol. Daarom is de beste afspraak: een Bob drinkt helemaal geen alcohol.
Extra boodschap in de Bob-campagne is dan ook:100% Bob 0% op

In de stadsregio willen we minder slachtoffers door alcohol in het verkeer door te zorgen voor:
1. Gedragsverandering door informatie, publiciteit en politiecontroles tijdens de feestdagen, de zomer en bij sportkantines.
2. Organiseren van publiciteit en acties.
3. Belonen van gewenst gedrag door een presentje aan te bieden aan degenen die niet (teveel) gedronken hebben.

Haarlemmermeer organiseerde samen met VVN een zeer ludieke actie. Door het campagneteam van Veilig Verkeer Nederland en een medewerker van de gemeente Haarlemmermeer werden een groot aantal cafés en restaurants bezocht. Door het BOB team werden klanten benaderd om mee te doen aan een quiz over alcohol en verkeer. Als de klant de test, bestaande uit acht vragen, goed had gemaakt dan verdiende hij of zij een BOB sleutel hanger. Door de klanten werd positief op de actie gereageerd.

Fietsverlichting:

De campagne Fietsverlichting wil ervoor zorgen dat alle fietsers door middel van goed werkende verlichting zichtbaar zijn in het donker. Een fiets met goede reflectoren en verlichting, valt beter op in het donker en zo is de kans een stuk kleiner dat je als fietser over het hoofd wordt gezien in het verkeer en betrokken raakt bij een ongeval. De campagne wordt gehouden in de herfst. Het wordt vroeger donker en het is vaak slecht weer. Fietsers moeten dan extra goed opletten dat ze opvallen in het verkeer.

In de stadsregio willen we het doel van de verlichtings-campagne bereiken door te zorgen voor:
1. Gedragsverandering door middel van informatie, publiciteit en een boete (€ 40) die kan worden voorkomen door verlichting alsnog in orde te (laten) brengen.
2. Belonen van gewenst gedrag door een presentje (tevens langdurige reminder) aan te bieden aan iedereen die zijn /haar verlichting goed op orde heeft.

Gemeenten, VVN en politie zorgen, voor zover ze kunnen, dat ze zowel het bestraffen als het belonen meenemen in de opzet van hun campagne. Ook werken zij zoveel mogelijk samen.

In Purmerend is met de Fietsersbond een reparatie-actie gehouden in het winkelcentrum. Mensen zonder goed werkende verlichting werden in de lokale krant opgeroepen of speciaal op straat aangesproken om naar de actieplaats te komen. Daar werd verlichting gerepareerd of werden losse lampjes gemonteerd. Er was bijzonder veel belangstelling voor deze acties bij het publiek.

De scholen zijn weer begonnen:

De campagne De scholen zijn weer begonnen attendeert automobilisten erop dat er na de zomervakantie weer schoolgaande kinderen aan het verkeer deelnemen. In de zomervakantie is het rustig op de weg. Vooral in de spitsuren zijn er veel minder weggebruikers op de weg dan buiten de schoolvakanties. Als de scholen dan weer gaan beginnen, moet iedereen weer wennen aan het verkeer dat veel hectischer is met de schoolgaande jeugd op de fiets erbij. Nog steeds raken kinderen door hun onervarenheid in het verkeer vooral in de eerste drie maanden na de zomervakantie betrokken bij een ongeval. Daarom voeren gemeenten samen met politie, scholen en VVN vanaf begin september de campagne ‘De scholen zijn weer begonnen’ – met spandoeken en posters.
In de stadsregio willen we zorgen voor minder verkeersslachtoffers door te zorgen voor:
• Gedragsverandering. Dit doen we door weggebruikers erop te attenderen dat er weer (onervaren) kinderen op weg naar school gaan. via informatie, publiciteit en acties samen met scholen e.n verkeersouders
• Correct weggedrag door kinderen. Dit doen we door het betrekken van scholen/ouders bij de campagne.

Voor de start van de campagne ‘De scholen zijn weer begonnen’ is er in Aalsmeer gekozen om samen met een basisschool een officiële startmanifestatie te organiseren. Het startsein voor de campagne bestond uit een ballonnenwedstrijd. De kinderen van school en de wethouder hebben gezamenlijk de ballonnen opgelaten. Dit genereerde publiciteit bij de start van de campagne, maar ook nog eens toen de winnaar van de wedstrijd bekend kon worden gemaakt.