‘Omdenken’ tijdens Regiobijeenkomst

“Die telefoon gebruiken ze met zwemmen toch ook niet? Waarom op de fiets dan wel? De Regiobijeenkomst Verkeersveiligheid ging dit jaar over ‘lenig’ denken. Dat is denken over problemen en oplossingen, maar anders dan we gewend zijn te doen: creatief en ‘out of the box’.

Bijna vijftig genodigden uit de hele Stadsregio waren aanwezig op de regiobijeenkomst. Er komt nog een uitgebreid verslag van deze middag, maar hier alvast een kleine impressie.

Na een lekkere lunch heette Ruud Dodemont, adviseur Verkeersveiligheid, iedereen van harte welkom. Anne Joustra, directeur van de Stadsregio Amsterdam, vertelde dat werken aan de verkeersveiligheid altijd nodig blijft. “De impact van een ongeluk op ouders, omstanders, maar ook een buurt is heel groot”, zei hij. “Daarom werken we aan een beleidsbijstelling die ook nieuwe ontwikkelingen als smartphones in het verkeer en steeds meer ouderen op de weg, een plaats moet gaan geven. Daarna  kreeg Wendy Weijermars van de SWOV het woord. Ze liet zien wat ontwikkelingen in de stadsregio zijn waar we de komende jaren rekening mee moeten houden. Belangrijke thema’s zijn: fietsers, ouderen, jonge bestuurders, 50 km/u wegen, en brom- en snorfietsen.

Omdenken
Na deze inzichten was het podium voor Peter te Riele van bureau Advies, Hulp & Actie. Vaak zitten mensen vast in denkpatronen waar ze nieuwe problemen niet goed mee op kunnen lossen. Omdat de maatschappij verandert, veranderen de oplossingen voor problemen ook en dat vraagt om een nieuwe manier van denken: omdenken. Peter liet aan de hand van filmpjes en voorbeelden zien hoe we vastzitten in patronen en hoe creatief denken kan helpen deze patronen te doorbreken.

Aan de slag
Met deze introductie tot nieuwe denkmethodes in het achterhoofd was het tijd voor actie. Alle deelnemers waren ingedeeld in één van de vier doe-blokken. In de doe-blokken werd een probleem genomen en op een omdenk-manier bekeken. Met veel enthousiasme pakten politie, verkeerskundigen en andere aanwezigen de problemen aan en met (soms heel) bijzondere oplossingen ‘opgelost’. Wat te denken van een wildviaduct voor ouderen, om veilig over te steken. Maar ook heel haalbare ideeën als: verplicht een aantal rijlessen in het donker rijden. Na de eerste sessie met problemen en oplossing was er tijd voor een pauze met netwerkmogelijkheden. Na de pauze was iedereen bij een ander probleem ingedeeld en werden de problemen door andere deelnemers getackeld. Wat mooie verschillen opleverde. In een sessie over mobieltje en fiets werd er de eerste sessie (met veel verkeerskundigen) vooral gekeken naar hoe je de jeugd zichzelf moest laten verbeteren, terwijl in de tweede sessie (met veel politie in de groep) vooral werd gekeken hoe je de jeugd kunt corrigeren. Dan blijkt dat, ondanks goede wil en enthousiasme, dat hele omdenken nog niet zo één twee drie toe te passen is.

Interessante middag
Na de twee sessies maakte Peter te Riele samen met de leiders van de doe-blokken een rondje langs de velden om te kijken wat er uit de groepen was gekomen. Iedereen was erg enthousiast over de manier waarop de deelnemers zich hadden opengesteld voor deze manier van omdenken. Tot slot nam Ruud Dodemont het woord en bedankte met woorden, een bloemetje en een boek Ben Reinalda voor de vele jaren inzet. Daarna sloot hij de middag af en nodigde iedereen uit om een goodiebag op te halen en nog even een hapje en een drankje te nuttigen in de foyer. Dit was het slot van een geslaagde middag, die hopelijk voor de toekomst veel vernieuwende ideeën gaat opleveren die de stadsregio veiliger gaan maken.